Guido Belcanto – Liefde & Devotie

liefdeanddevotiebelcanto_gd47PZhGuido Belcanto heeft sinds vorige week een nieuwe cd uit. Je zou kunnen stellen dat ik fan ben, al hou ikzelf eigenlijk niet zo van dat woord. Het doet mij denken aan iemand op een verhoogje zetten en die dan te gaan aanbidden. Ik zie hem daar nog niet staan en ik zie mij er nog niet voor door de knieën gaan. Hoe ik ooit die associatie gemaakt heb, weet ik overigens niet. Misschien omdat er vroeger wel zo een programma was op tv. De naam weet ik niet meer, ik heb het een keer gezien: mensen die echt wel compleet gaga leken, al ben ik dat misschien ook wel: gaga dan. Oh ja, ik heb ook een poster van hem omhoog hangen: in mijn badkamer en dan nog wel recht boven de wc. Een kameraad zei erop “Het is precies dat ge hem uw bloot gat laat zien.” Letterlijk gezien is dat dan ook. Goh, ik heb die gekocht bij een veiling voor een goed doel dat opkomt voor kansarmen en ik moest er iets mee, nietwaar? Hij kan overigens slechter hangen. Hij hangt in het gezelschap van Johnny Cash, Nick Cave en Jim Morrison. Geef toe, het kan slechter en ze mogen allemaal mijn bloot gat zien.

Nu goed, hij heeft dus een nieuwe cd. Toen ik deze voormiddag naar het ziekenhuis reed, bedacht ik: laat ik daar nu eens een blog over schrijven. Nu ben ik geen muziekexpert, al heb ik wel conservatorium gevolgd, herken ik een re uit een sol en kan ik een beetje gitaar spelen en nog een beetje minder piano, ik heb wel gevoel…. Muziek is een taal, leerde ik overigens toen ik in het verleden notenleer kreeg, al vond ik notenleer meer bij wiskunde passen, ahum, ahum.  Nee, ik ben er wel mee akkoord dat muziek een taal is. Goede muziek doet veel, maar bij meneer Belcanto word ik in het algemeen toch meer geraakt door de teksten van de liedjes en die kunnen bij mij een gevoelige snaar raken. En gevoelens: ja, dat heb ik wel degelijk. Soms denk ik zelfs meer dan de doorsnee persoon. Een vriendin vroeg eens of ik niet hoogsensitief was. Het zou kunnen, ik plaats mezelf op dat vlak zelfs al niet graag in het hokje, maar het zou kunnen.

Een nieuwe cd dus. Ik zag eerst de bijhorende try-out. Een try-out, dat is een uitprobeersel, weet je wel. Sorry, insiders joke….

Ik zat, heb ik van horen zeggen, toen te glunderen op de eerste rij. Misschien was ik ergens ook blij dat het terug de échte Guido Belcanto was. Vorig cultureel seizoen toerde die immers rond met Barbara Dex en Jan De Smet met een ode aan Bobbejaan Schoepen. Niet dat ik iets tegen Bobbejaan Schoepen heb of zo, maar het was gewoon anders en niet hetzelfde. Goed, glunder, glunder, bling, bling en straal, straal: ik was content, gelukkig en heel blij die avond. Gisteren zei een kennis me nog dat ze het leuk vond als een zanger of muzikant op een podium fouten maakt, “dan is het echter”, zei ze. Nu ja, het was een try-out, dus was het hier en daar behoorlijk echt! 😉

Ik ben dus fan van Guido Belcanto, jaja, dus echt wel. Ai ai, ik zei het. Als fan zou je enigszins bevooroordeeld kunnen zijn over zo een nieuw album. Dat is ook zeker zo, ik ben me daar wel degelijk van bewust, maar ik ben niet zo iemand die alles van hem goed vind, dat zou trouwens gewoon ronduit creepy zijn, denk ik. Ik heb ook nooit eerder een bericht op een blog aan een cd van hem gewijd, dit is wel degelijk de eerste keer. Het wordt trouwens hoog tijd dat ik erover begin, want mijn inleiding lijkt wel heel lang te worden. Oeps…sorry, het ‘schrijven is schrappen’-gedeelte lijk ik maar niet onder de knie te krijgen.

Ik vind het album goed, heel goed zelfs. Ik las het elders al, maar ik hoor er dus wel hier en daar folk-geluidjes in wat ik zeer zeker kan appreciëren. In de auto begon hij afgelopen week te spelen bij het starten en dacht ik zelfs eerst dat ik Johnny Cash insteken had. Vraag me niet welk liedje het was, het was ook maar een fractie van een seconde, maar ik dacht het wel. En laat ons wel wezen: de songs van Johnny Cash mogen er zeker wel wezen (al ben ik daar dan dus ook weeral fan van, ai toch).

Het album is een combinatie van nummers die hij zelf schreef en covers. En die covers zijn geslaagd. Ik heb ooit gezegd dat elke cover van Nick Cave die ik ooit hoorde nog niet aan de enkels van de originele Nick Cave-song kwam (weer fan van, ai ai), maar bij zijn versie van Henry Lee moet ik dat idee toch bijstellen. Nochtans coverde hij eerder ook al “Where the wild roses grow”, maar dat vind ik dus effectief een mindere. Henry Lee daarentegen, ja die vind ik goed: heel goed zelfs. Ik moet er eerlijkheidshalve ook aan toevoegen dat ik Henry Lee bij Nick Cave zelf ook beter vind. Where the wild roses grow is misschien wel het bekendste Cave-nummer, maar in mijn opinie lang niet het beste.

Laarzen van Spaans Leder is dan ook weer een cover, van Bob Dylan (niet zo een fan van, het is te zeggen: ik vind dat hij geweldige teksten heeft, maar ik hoor hem niet graag zingen…. iets mindere ai ai.)

Johnny, vergeet me niet is dan ook weer een cover, maar hier ken ik het originele niet. Het klinkt wel goed. Van het originele vond ik op you tube enkel een echt oude versie waarin zo veel gekraak zat dat het ook nog moeilijk te beoordelen is. Vond ik dan weer. De meesten platen van wijlen mijn grootvader klinken nog stukken beter en mijn grootvader kon platen grijsdraaien. Het is een lied over verlies, verdriet en pijn. De eerste keer dat ik het hoorde, kwam het wel echt binnen. Iedereen die me hier een beetje volgt weet dat ik mijn partner 3 jaar geleden in het verkeer verloren ben. Een verlies waar ik nog steeds om kan huilen en letterlijke pijnscheuten door in mijn hart kan voelen. Magere hein nam in mijn omgeving al best wat mensen mee, maar geen enkel verlies doet zoveel pijn als dat van hem. De liefde is niet over, integendeel…. Ze zal altijd blijven bestaan. Daardoor dus, daardoor kwam het binnen. Ik hoor hem soms ook weleens. Nee, dat is niet vreemd, dat is volkomen normaal. Verder heb ik hier een 11-jarige in huis die wel heel graag meezingt van “Johnny, vergeet me niet”. Diezelfde 11-jarige maakte trouwens een tekening voor meneer Belcanto…. Pas op, appreciatie van kinderen moet je verdienen! 😉

Nu goed, de rest is wel naar zijn eigen hand, denk ik…. Ze gaan over de liefde, de pijn (die  dan bij de liefde hoort) en tsja, de zaken die eigen zijn aan het leven. Verliefd worden op Jodie Foster…. Ik denk dat iedereen wel zoiets kent. Ben ik lid op facebook voor alleenstaande mama’s en daar komt de vraag toch ook vrij geregeld: wie is je celebrety crush? Mijn ex is weleens kwaad geworden omdat ik zei dat mijn favoriete one-night-stand Johnny Depp was… Dat begreep ik dan ook weer niet. Een vriendin zei later dat het waarschijnlijk een gevoel van concurrentie gaf, waar ik dan weer mee moest lachen. Het was niet dat ik meteen met Depp de koffer in kon duiken. Nu goed…dit geheel ter zijde.

Beste Anna, dat is mijn favorietje van de hele plaat. Dat was al op de try-out zo en dat veranderde niet met de cd een paar keer op te zetten. Hierin wordt Anna aangesproken, een oude vrouw die nog naar de kerk gaat, om te bidden omdat hij zijn grote liefde kwijt is. Nu ja, waarschijnlijk door de grote herkenbaarheid hier. Ík zei het eerder al, mijn grote liefde verloor ik dan wel in het verkeer, het doet heel veel pijn. Is er eigenlijk wel een verschil tussen uw grote liefde kwijt spelen omdat de ander niet meer wil of door magere Hein? De pijn dan, bedoel ik. Ze willen zo vaak een verschil maken, ik weet niet of er dat is: rouwen doe je sowieso en pijn omdat je nog zielsveel van diegene houdt, kan ook in beide gevallen… Gewoon een terloopse bedenking.

Verder kan je wel helemaal uit de bol gaan op uniek specimen van de menselijke soort. Nadat ik uitgelegd heb aan de 11-jare des huizes wat een specimen is, is dat haar absolute favoriet. Dat iemand dan zei dat ze voor een kind wel een heel aparte smaak heeft, laat ik geheel in het midden. Maar ik hoor hier regelmatig “je bent crazy, ik vind het heerlijk”, komt ze dat nog in mijn oor zingen ook. Nu ja, ik vind het liedje wel heerlijk, beetje opzwepend vind ik, maar net daarom wel heerlijk.

Ik geloof werd al eens eerder op de plaat “la comédie humaine” gezet, vond ik toen al mooi en nu nog steeds. De man die ik verloor, die kreeg ooit die tekst door mij op een blad papier geschreven in zijn brievenbus. Ja lap, weer herkenbaar dus. Dat is volgens mij ook de kracht van de teksten: die herkenbaarheid.

Al die verspilde schoonheid: prachtig, prachtig, prachtig. Niks aan toe te voegen

Oh ja, er staan er nog op, maar ik vind het zonder zwanzen het beste album dat hij al uitgebracht heeft. Het klinkt bovendien als een mooi geheel, als een lang verhaal waarin alle songs een samenhang lijken te hebben. Nee, de cd staat niet dag in, dat uit op bij mij. Ik hou wel wat van afwisseling, maar hij stond toch al vaak op. Mijn moeder zei ooit “Guido Belcanto, daar moet ge u voor neerzetten en naar luisteren” Mijn moeder is trouwens niet meteen fan, ze is nogal neutraal, maar ging nu ook al een paar keer mee en niet met tegenzin. Ik ging dus ook naar de Roma vorige week, naar de première, ik zette mij neer en luisterde… af en toe volg ik het advies van mijn moeder, af en toe maar! 😉 Van bij het begin was ik mee en een en al oor. Dat wil overigens wel wat zeggen: mijn gedachten gaan soms naar links, rechts en daarbij nog van boven naar onder en ik geef toe dat ik daardoor soms moeilijk bij de les kan blijven. Dat was nu dus verre van het geval. Ik was blij dat ik bij de première was, het komende seizoen zal ik nog wel een paar keer gaan kijken, tsja…. Ik ben fan!

Guido Belcanto kwam, zag en overtrof! En ik zat neer en luisterde, de gevoelige snaren werden geraakt en ik ging die avond met een gelukzalige glimlach naar huis. Dank u mijnheer Belcanto, u doet dat goed.

*

Liefde & Devotie

01 | Johnny vergeet me niet 
02 | Jodie Foster
03 | Ik weet niet waar mijn meisje is
04 | Haar vader hield niet van mij
05 | Al die verspilde schoonheid
06 | Laarzen van Spaans leder
07 | Ik geloof
08 | Henry Lee
09 | Meneer de politieman
10 | Uniek specimen van de menselijke soort
11 | Mannen met een gebroken hart
12 | Beste Anna

In een productie van bassist Nicolas Rombouts en met opmerkelijke bijdragen van o.m. Naomi Sijmons (Reena Riot), Nathalie Delcroix (Laïs), Kimberly Claeys en Tom Van Laere (Admiral Freebee).
Release: 29 September 2017 (CD/LP/DL) 
Uitgeverij: Starman Records

www.guidobelcanto.be

23 thoughts on “Guido Belcanto – Liefde & Devotie

  1. Ik hou wel van mensen die niet mainstream zijn. Meestal houden ze ook van muziek die niet mainstream is. Bij een hippie moet dat wel al helemaal zo zijn!

    Guido Belcanto is groots, maar weinigen weten hem te appreciëren. Je vind het woord fan misschien niet leuk, maar je bent het wel (en dat weet je! 😉 ). Ik volg je hierin, ik volg je hier ook in!

    Geniet ervan, van de cd en van de optredens. Misschien zie ik je daar wel eens.

    Geniet ook verder van Nick Cave, The Doors en Johnny Cash. Laat ze je bloot gat maar zien, je hebt goede smaak!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s